[Issuedrinks] [Fwd: Re: Fwd: rfid]

Koen Martens gmc at sonologic.nl
Thu Aug 10 08:43:21 UTC 2006

Bjorn Wijers wrote:
> Interessant. Het is dus niet zo simpel als we dachten.

Helaas niet. Harald komt trouwens ergens in de komende maanden dus
met die reader, kant-en-klaar zal ie zo'n 60 euro kosten. Daarnaast
hebben ze een aantal libraries al klaar voor rfid:

http://openmrtd.org/projects/librfid/index.html

> Blijft het opmerkelijk om te zien dat deze Harald zijn werk wel onder
> een open systeem doet (GPL/CC), terwijl hij geen 'publieke' functie
> vertegenwoordigt en de prof die mijns inziens wel een publiek functie
> vertegenwoordigt niet. Of is dit onzin?

Harald Welte (maintainer en eigenaar van de ipfilter code in de
linux kernel) is dan ook een GPL jihad strijder natuurlijk, hij
klaagt bijvoorbeeld actief bedrijven aan die GPL code (de ipfilter
code in de linux kernel met name) gebruiken in hun product maar
vervolgens niet de source beschikbaar stellen. Zo ken ik hem ook, op
een gegeven moment dreigde hij TomTom aan te gaan klagen omdat ze de
source van hun linux kernel niet online hadden gezet (lang verhaal
:). Hij kwam toen de juridische pipo's van TomTom even bijpraten
over de GPL (voor de gelegenheid had ik natuurlijk mijn NO SOFTWARE
PATENTS shirt aangedaan :)

Hoe dan ook, terug naar prof. Tannenbaum. Wellicht is het zo dat de
universiteit graag patenten te gelde maakt, en dat ze een patent op
de rfid guardian aan het aanvragen zijn oid. Het makkelijkste is
wellicht om het gewoon eens te vragen. Er is trouwens wel wat detail
beschikbaar:

http://www.rfidguardian.org/prototype.html#microcontroller

Gr,

Koen

--
K.F.J. Martens, Sonologic, http://www.sonologic.nl/
Networking, hosting, embedded systems, unix, artificial intelligence.