[Issuedrinks] herding cats (was: rfid en bof)

Rolf Kleef rolf at drostan.org
Sat Aug 12 09:51:18 UTC 2006

hoi,

Beetje lange post - zaterdag-ochtend, kopje koffie :-)

on 12/08/2006 01:46 Koen Martens wrote:

> Please elaborate...

Quote komt uit die discussie die Bjorn doorstuurde. Kritiek van
Tanenbaum op het zomaar opengooien van de broncode was dat je dan
misschien wel 1000 prima donnas kreeg die allemaal iets gingen
toevoegen, maar dat je zoiets toch niet coordineren kon om er dan een
goed werkend product van te maken.

Op zich wel grappig, omdat Tanenbaum zelf juist stricter modulair wilde
gaan bouwen, met duidelijke interfaces en APIs, waarmee je dat juist
mede mogelijk zou maken.

> Je vergeet alleen dat de overheid steeds minder publiek geld aan de
> universiteiten geeft, en zegt 'zoek het maar lekker zelf uit'.

Er is in de muziek/kunst zo'n constructie, "eindeloos dalende toon" of
zo, het klinkt alsof er steeds alleen maar lager gespeeld wordt en het
steeds verder zakt.

Dat de overheid steeds minder geld geeft aan universiteiten was ook in
"mijn tijd (als student)" al zo. Het probleem is denk ik meer dat je als
onderzoeker een vast en niet gigantisch inkomen hebt maar dat je dan een
of andere 'cowboy' met een idee aan de haal ziet gaan en enorm rijk worden.

(Er zijn ook heel veel cowboys die niet rijk worden, of 80 uur in de
week werken om met zo'n idee het hoofd boven water te houden, of het
helemaal niet redden, maar daar spiegelen de meesten zich niet aan. En
er zijn de nodige profs die de nodige moeite doen om de winstgevende
ideeen uit hun onderzoek in hun BV te stoppen -- in elk geval in "mijn
tijd" aan de "ondernemende universiteit".)

Belangrijk probleem bij investeringen door bedrijven is vaak dat die
publicatie van de resultaten willen beperken om er concurrentievoordeel
mee op te doen. Samenwerking met universiteiten levert goedkope toegang
tot kennis en onderzoeksfaciliteiten, soms zelfs met subsidie.

Zeker als het venture capital achter je ondermening drijft op een
business-aanpak waarbij "the competitive edge can be preserved
throughout two or more product innovation cycles on the basis of patents
and other intellectual property rights", dan leidt tot geheimzinnigheid.

Vandaar ook mijn verwijzing naar dat "crowd-surfing" verhaal, waarin een
chemie-concern hun onderzoek gewoon publiek aanbiedt, omdat ze dan op
een andere manier relatief goedkoop aan kennis en creativiteit kunnen
komen (creativiteit is intussen belangrijker, want voor die competitive
edge in innovatie-cycli kan je je behalve op technologische voorsprong
ook baseren op snellere aanpassing aan niche markets, the famous long
tail waar web2.0 zo'n beetje over zou moeten gaan).

Anyway. Creative Commons heeft volgens mij intussen genoeg te bieden om
je ideeen een beetje "open" te houden, en er zijn intussen voorbeelden
van bedrijven die ook minder angstig over patenten doen en ook succes
hebben. Dus geen reden voor Tanenbaum (die meer dan wie dan ook van zijn
"herding 1000 cats" zou hebben moeten geleerd).

CC-non-commercial-share-alike, klaar toch? (Of denk ik dan te simpel?)

          /-- Groetjes,
         /--- Rolf.

--
PS: BoF - inderdaad, opgeven kan via XS4ALL -- ik ben benieuwd of dat
"destijds" er ook al was, of dat ik toen dacht "laat maar" :-) -- in elk